Beszámoló a Gyógynövény nyári táborról

2020. június 22-26-ig (5 nap) rendeztük meg a „Gyógynövény” nyári tábort, 19 tanuló részvételével. A résztvevők életkora nagyon eltérő volt, az elsőstől egészen a hetedik osztályosig. A hét folyamán, immár hagyományosan vegyes életkorú csoportokban dolgoztunk és itt a korkülönbség nem hátrány, hanem előny volt. A programokat sikerült úgy összeállítani, hogy minden korosztály megtalálta a számára megfelelőt. Az új ismeretek feldolgozása és „számonkérése” játékos formában történt. Törekedtünk arra, hogy az ismeretek feldolgozása mellett a kézműveskedés, a játék és a sport tevékenység is helyet kapjon. A tábor programjában az egészséges életmódra, a tudatos táplálkozásra, a gyógynövények megismerésére, mindennapos használatára, a környezettudatos viselkedésre és a kézművességre helyeztük a hangsúlyt, a gyerekek életkorának megfelelően.   

Az 5 nap főbb programjai, tevékenységei:

  1. A tábort ismerkedéssel kezdtük: Keress olyat a csoportból, aki ….; Válassz hozzád illő növénynevet játékok segítségével. Csoportalakítás, csoportnév választás, plakátkészítés. A gyógynövény gyűjtés szabályainak összegyűjtése. „Hamupipőke” játék: növényi magvak és termések szétválogatása, felismerése. Lilakáposzta lével megfestett papírra különböző kémhatású anyagokkal (ecet, szódabikarbóna oldat, mosószeres víz, citromlé) rajzoltunk.  Délután prezentációt tekintettünk meg környékünk növényeiről és állatairól. A bemutatót iskolánk 8. osztályos tanulója készítette.  
  2. Délelőtt hosszú túrát tettünk a Kerekes rétre. A rét növényeinek megismeréséhez túravezető segítségét kértük. Sok fotón örökítettük meg a rét gazdag növényvilágát. A délután növénygyűjtéssel folytatódott az iskola melletti füves területen. A gyűjtött anyagból a gyerekek elkészítették a rét tündérének arcképét. 
  3. A délelőtt gyógynövény felismeréssel kezdődött az érzékszervek segítségével, majd helyi méhész tartott kóstolóval egybekötött foglalkozást. A bemutató során sok új ismeretet szereztünk a méhekről és a mézről. Délután levendulával töltött illatzsákot készítettünk. A napot a „méhkirálynő” nevű játékkal zártuk.
  4. Délelőtt a közlekedés szabályainak átismétlése után, kerékpárral mentünk az üllési Horgásztóhoz. Sétát tettünk a tó körül. Megismerkedtünk a tanösvény táblákkal és a tó körül élő növényekkel, állatokkal. A séta közben növényeket gyűjtöttünk, melyeket egy verseny során kellet a gyerekeknek megnevezni. Ezt követően birtokba vettük a játszóteret. Délután a kézműves foglalkozáson „pufi” festéket készítettünk, majd ezzel színeztük a rajzainkat.
  5. A délelőtt az egészséges életmód jegyében telt. A foglalkozásokat külső előadó vezette változatos, játékos feladatokon keresztül (találós kérdések, torna, illóolaj bemutató, filmvetítés). Délután a hét során készített fotókat tekintettük meg. Táborzárásként a csoportok munkájának értékelése, jutalmazás következett. 

Mindennap beiktattunk a foglalkozások közé szabad játékot, sportfoglalkozásokat. A napok végén a csoportvezetők értékelték a csoport munkáját.

Az öt nap során az eltérő életkorú gyerekek eredményesen tudtak együttműködni. A nagyobbak segítették a kisebbeket a feladatok megoldásában.  Új barátságok is kialakultak. A tábor záráskor a gyerekek beszámolóiból kiderült, hogy jól érezték magukat és mindenki talált kedvére való elfoglaltságot a sokszínű program közül. 

A programot összeállította és vezette: Kocsisné Hecskó Ágnes kémia, biológia, földrajz szakos tanár és Lajkóné Tari Ágnes tanítónő.